تعریف و هدف
دوره کارشناسی ارشد مدیریت سازمان که معادل Master of Business Administration) MBA) است به منظور پرورش مدیران کارآمد برای اداره سازمانهای اقتصادی – اجتماعی، تولیدی و خدماتی طراحی شده است.
رشته MBA یا کارشناسی ارشد مدیریت حرفه ای بازرگانی چنانچه از نامش پیداست تنها مدیریت بازرگانی نیست ، از آنجا که در ایران آموزش مدیریت به سه شاخه بازرگانی ، صنعتی و دولتی تقسیم می شود برای اکثر متقاضیان این گمان پیش می آید که MBA تنها در بر گیرنده مباحث مدیریت بازرگانی است و به طور مثال برای مدیریت صنعتی باید به سراغ رشته دیگری رفت در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. MBA مدیریت Business است و Business یعنی کلیه عملیاتی که از تولید تا فروش و خدمات پس از فروش کالا یا خدمات را شامل میشود و به صورت مکرر اتفاق می افتد.
برای رشته MBA حدود ۳۰ گرایش مختلف در کشور های مختلف تعریف شده است. اما چهار گرایش اصلی این رشته که تقریبا در همه دانشگاه ها تدریس می شوند به شرح زیر است:
۱- بازاریابی و مدیریت فروش ( Marketing )
2- مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی ( Finance )
3- مدیریت تولید و سیستمهای تولید و پروژه ( Operation )
4- مدیریت منابع انسانی ( Human Resources )
امروزه حتی MBA با گرایش هایی مانند تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات نیز ارائه می شود که نشان از انعطاف پذیری بالا و نیاز روز افزون به فارغ التحصیلان این رشته است.
متاسفانه امروزه بسیاری بدون توجه به محتوای MBA آن را با نام مدیریت سازمان می شناسند و تنها به بخش بسیار کوچکی از اهدافی که در این دوره بررسی می شود می پردازند. اگر بخواهیم تعریفی دقیقتر از اهداف MBA داشته باشیم باید توجه داشت که هدف این دوره پذیرش فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی در رشته های مختلف به خصوص رشته های فنی و مهندسی و پرورش افرادی است که قادر باشند در زمینه های ذیل انجام وظیفه نمایند :
(۱) اداره و راهبری مؤثر و کارآمد سازمان یا یک بخش تخصصی از آن نظیر بخش های تولیدی، بازاریابی و فروش، اطلاعات و مالی
(۲) ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان
(۳) طراحی، هدایت و رهبری تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملی در مدیریت
(۴) کارآفرینی با ایجاد فعالیت های جدید در درون سازمان و یا ایجاد سازمانهای جدید
(۵) ارائه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی در زمینه های مزبور به مدیران سازمانهای اقتصادی و اجتماعی
این اهداف تقریبا” در تمام جهان یکسان هستند. به عنوان نمونه ( Harvard Business School(HBS
که یکی از معتبر ترین Business School های جهان می باشد،هدف دوره و قابلیتهای مورد نظر فارغ التحصیلان خود را به شرح زیر می داند:
۱- a transformational experience for students who will go on to change the lives of those around them
2- Builds a foundation for a life time of leadership
3- Developing abilities to look beyond the present, envisioning what might be and how to accomplish it .
افرادیکه در این دوره پذیرفته میشوند، حداقل دوره کارشناسی را در یکی از رشته های دانشگاهی گذرانده و با حوزه تخصصی دوره کارشناسی آشنائی پیدا کرده اند. این افراد پس از فراگرفتن دانش مدیریت و تمرین مهارتهای مدیریتی در این دوره ، نیروهای ارزنده ای خواهند شد که می توانند با ترکیب دانش تخصصی و مدیریتی خود در جهت تحقق هدفهای بالا نقش مهمی در بهبود مدیریت جامعه ایفا نمایند.
تاریخچه MBA
MBA در خارج از کشور قدمتی حدودا” ۸۰ ساله دارد و به نظر می رسد که در Wharton Business School وابسته به دانشگاه پنسیلوانیا متولد شده باشد. گسترش سریع این رشته در سالهای دهه ۶۰و ۷۰ میلادی منجر به این شد که در ایران نیز در دهه ۷۰ میلادی مرکزی تحت عنوان ICMS و با همکاری دانشگاه هاروارد راه اندازی شود که بعد از انقلاب منحل گردید. این مرکز علیرغم اینکه تنها دو دوره فارغ التحصیل ارائه کرد لیکن نوستالژی ناشی از آن هنوز در اذهان بخشهای مدیریتی برجسته کشور باقی است. دومین گام در این راستا توسط سازمان مدیریت صنعتی برداشته شد که در اواخر دهه ۶۰ شمسی اقدام به راه اندازی دوره مدیریت اجرایی Executive MBA نمود لیکن به دلیل عدم تبلیغات مناسب و نیز شرایط دشوار ورود جای چندانی در میان فارغ التحصیلان جدید باز نکرد. سرانجام در اول دهه ۸۰ شمسی دانشگاه صنعتی شریف به اتکای وجهه منحصر به فرد خود اقدام به راه اندازی این رشته با توجه به نیاز شدید کشور نمود. علی رغم این تلاشها، هنوز تا رسیدن به کشورهای توسعه یافته و حتی بسیاری از کشورهای در حال توسعه راه درازی در پیش رو داریم. MBA امروزه یکی از معیارهای رشد کشورها محسوب می شود بطوریکه در سنگاپور با ۴ میلیون نفر جمعیت حدود ۳۰ دوره MBA و در آمریکا ۷۰۰ دوره وجود دارند .
دانشگاههای ارائه دهنده دوره MBA در ایران
در ایران چند دوره در مراکز زیر ارائه می شود که از طریق کنکور سراسری دانشجو می پذیرند :
۱ – دانشگاه صنعتی شریف (۵۰ نفر)
۲- دانشگاه تهران (۸ نفر)
۳- دانشگاه صنعتی شاهرود (۶ نفر)
۴- موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی کیش (۱۵ نفر)
۵ – دانشگاه صنعتی مالک اشتر (۱۰ نفر)
۶- دانشگاه علوم و فنون مازندران (غیر انتفاعی) (۲۵ نفر)
۷- دانشگاه تهران _ شبانه (۴ نفر)
۸- دانشگاه صنعتی شاهرود – شبانه (۴ نفر)
۹ – دانشگاه صنعتی مالک اشتر – شبانه (۵ نفر)
طول دوره و شرایط ورود MBA
دوره کارشناسی ارشد MBA به صورت کارشناسی ارشد ناپیوسته و آموزشی است. این دوره به نام دوره MBA در اکثر نظامهای آموزش عالی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه ارائه میشود . با توجه به اینکه فارغ التحصیلان رشته های مختلف و به خصوص رشته های فنی و مهندسی وارد این دوره می شوند و باید با مبانی و اصول مدیریت علمی و دانش روز مدیریت در حوزه های مختلف آشنا شوند، طول دروه حداقل ۲ و حد اکثر ۳ سال بوده و تعداد واحدهای لازم برای فارغ التحصیل شدن بر خلاف سایر فوق لیسانسها که ۳۶ واحد است ۵۸ واحد درسی است. بنابراین دانشجویان این دوره، مانند سایر دانشجویانی که در سایر نقاط جهان در این رشته به تحصیل می پردازند، برای تکمیل دوره خود در طی ۲ سال یا ۴ ترم باید به طور متوسط در هر نیمسال تحصیلی حدود ۱۴ واحد درسی را بگذرانند. به این لحاظ دوره کارشناسی ارشد MBA ، دوره سنگین و پر کاری است و دانشجویانی که وارد این دوره میشوند باید از لحاظ استعداد و فرصت مطالعه و تحصیل در وضعیت خوبی قرار داشته باشند. دانشجویان ورودی به این دوره از فارغ التحصیلان زبده رشته های مختلف با شرایط ذیل پذیرفته خواهند شد :
الف – داشتن شرایط عمومی ورود به آموزش عالی
ب – داشتن حداقل گواهینامه کارشناسی مورد تأئید وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رشته های مورد قبول
ج- قبولی در آزمون ورودی که مواد و ضرایب آن به شرح زیر میباشد :
- ریاضیات عمومی ۱و ۲ دوره فنی ومهندسی با ضریب ۲
- زبان انگلیسی تخصصی با ضریب ۱
- آمادگی و استعداد تحصیلی ویژه رشته مدیریت با ضریب ۲
گروه بندی دروس دوره کارشناسی ارشد MBA
برنامه دوره کارشناسی ارشد MBA شامل ۵۸ واحد نیمسالی به شرح ذیل است :
الف- دانش زیر بنائی مدیریت ۱۹ واحد
ب- دانش عملیات پنجگانه مدیران ۱۵ واحد
ج- دانش یک حوزه تخصصی ۲۱ واحد
د- پروژه کارشناسی ارشد ۳ واحد
هدف دروس ارائه شده در هریک از گروه های مزبور به شرح زیر است :
الف- در گروه دروس مربوط به دانش زیر بنائی مدیریت، دانشجویان با زیرساخت های دانش مدیریت آشنا میشوند . این زیرساخت ها در زمینه های علوم اقتصادی، حسابداری، روشهای کمی در تصمیم گیری و بهینه سازی، سیستمهای اطلاعاتی، حقوق تجارت و ارتباطات قراردارد.
ب- در گروه مربوط به دانش عملیات پنجگانه مدیریت دانشجویان با مبانی نظری مربوط به عملیات اصلی مدیران آشنا میشوند. دانشجویان صرفنظر از گرایش تخصصی خود در این دوره کارشناسی ارشد لازمست با نظریات و تئوریهای موجود در حوزه عملیات اصلی همه مدیران شامل برنامه ریزی، کنترل، سازماندهی، مدیریت نیروی انسانی، رهبری و رفتار سازمانی آشنا شوند. در حوزه رهبری و رفتار سازمانی، روانشناسی و رفتار انسانی نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.
ج- در گروه دروس مربوط به دانش یک حوزه تخصصی، دانشجویان با دانش و فنون یک حوزه تخصصی مدیریت به طور عمیقتر آشنا میشوند. امروزه با گسترش رشته مدیریت، هر یک از حوزه های تخصصی آن نظیر مدیریت عملیات، مدیر مالی و یا مدیریت استراتژیک حاوی نظریه ها و مطالب گسترده و عمیقی است که فراگیری همه آنها در یک دوره کارشناسی ارشد عملی و ضروری نیست. در واقع دانشجویان دوره کارشناسی ارشد با توجه به علاقه خود و امکانات مرکز آموزشی محل تحصیل خود میتوانند به طور عمیق فقط وارد یک حوزه تخصصی شود. لذا ۲۱ واحد درسی در هر یک از ده حوزه تخصصی ارائه میشود. حوزه های تخصصی عبارتند از :
۱- استراتژی ۲- اقتصاد مدیریت ۳- مدیریت بازاریابی ۴- مدیریت تکنولوژی ۵- مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی ۶- مدیریت دینامیک سیستمها ۷- سیستمهای اطلاعاتی مدیریت ۸- مدیریت عملیات ۹- کارآفرینی و ۱۰- مدیریت مالی است.
علاوه بر ده حوزه تخصصی مزبور یک حوزه عمومی نیز در نظر گرفته شده است تا دانشجویان بتوانند با موافقت آموزش دانشکده ترکیبی از دروس دو یا چند حوزه را مطابق با نیازها و علایق خود انتخاب نمایند.
د- علاوه بر دروس تخصصی، دانشجویان موظف به انجام یک پروژه به ارزش ۳ واحد در حوزه تخصصی خود میباشند. هدف از انجام این پروژه کاربرد دانش تخصصی کسب شده در ارتباط با یک مورد عملی است.
نظر به اینکه دانشجویان از گرایش های مختلف وارد این دوره خواهند شد، لذا برای موفقیت در واحدهای درسی مزبور میبایست در صورت ضرورت چند درس را به عنوان پیش نیاز اخذ نمایند. بدیهی است چنانچه درسی از دروس پیشنیاز در مقاطع تحصیلی قبلی اخذ شده باشد، در صورت موافقت دانشکده دانشجو از گذاراندن مجدد آن معاف خواهد بود .
برنامه آموزشی و درسی دوره کارشناسی ارشد MBA
برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد MBA شامل موارد زیر است :
الف – دروس جبرانی :
برای دانشجویانی که این دروس را در مقاطع قبلی نگذرانده اند.
ردیف
|
نام درس
|
ساعت |
تعداد واحد |
---|---|---|---|
۱
|
ریاضیات عمومی ۱ فنی ـ مهندسی
|
۵۱
|
۳
|
۲
|
ریاضیات عمومی ۲ فنی ـ مهندسی
|
۵۱
|
۳
|
۳
|
احتمال و آمار
|
۵۱
|
۳
|
۴
|
مدیریت سازمان یا اصول مدیریت
|
۵۱
|
۳
|
جمع
|
۲۰۴
|
۱۲
|
ب – دروس پایه ( دانش زیر بنائی ) :
برای کلیه دانشجویان دوره اجباریست . دانشجویانی که قبلاً این دروس را گذرانده باشند با موافقت دانشکده میتوانند با شرکت در امتحان مربوطه از شرکت در کلاس آن درس معاف شوند.
ردیف
|
نام درس
|
ساعت |
تعداد واحد |
---|---|---|---|
۱
|
اقتصاد خرد
|
۵۱
|
۳
|
۲
|
اقتصاد کلان
|
۵۱
|
۳
|
۳
|
حسابداری برای مدیران
|
۵۱
|
۳
|
۴
|
روشهای کمی در تصمیم گیری مدیران
|
۵۱
|
۳
|
۵
|
سیستمهای اطلاعات مدیریت
|
۵۱
|
۳
|
۶
|
حقوق تجارت
|
۳۴
|
۲
|
۷
|
ارتباطات
|
۳۴
|
۲
|
جمع |
۳۰۶
|
۱۹
|
ج- دروس اصلی (دانش عملیات پنجگانه مدیریت) :
برای کلیه دانشجویان دوره اجباریست.
ردیف
|
نام درس
|
ساعت |
تعداد واحد |
---|---|---|---|
۱
|
برنامه ریزی استراتژیک
|
۵۱
|
۳
|
۲
|
سیستم بودجه بندی و کنترل
|
۵۱
|
۳
|
۳
|
سازماندهی
|
۵۱
|
۳
|
۴
|
مدیریت نیروی انسانی
|
۵۱
|
۳
|
۵
|
رهبری و رفتار سازمانی
|
۵۱
|
۳
|
جمع
|
۲۵۵
|
۱۵
|
د- دروس حوزه تخصصی
پس از گذراندن ۳۳ واحد ( شامل ۱۹ واحد دروس زیر بنائی و ۱۵ واحد دروس عملیات اصلی مدیریت ) دانشجویان نسبت به انتخاب یکی از حوزه های تخصصی ۱۱ گانه دوره اقدام نموده و ۲۱ واحد درسی را در حوزه تخصصی خود اخذ خواهند نمود.
بعضی از این دروس بصورت اجباری آن حوزه خواهد بود و بعضی دیگر بصورت اختیاری از میان دروس ارائه شده در آن گرایش و یا دروس ارائه شده در گرایش های مرتبط انتخاب میشوند. علاوه بر دروس اختیاری پیشنهاد شده برای هر گرایش، در صورت لزوم دانشجویان میتوانند پس از تأیید دانشکده مربوطه، تعدادی از دروس اختیاری خود را از سایر دروس ارائه شده در دانشکده انتخاب نمایند.
دو نکته مهم :
۱- علاوه بر دروس تخصصی، دانشجویان موظف به انجام یک پروژه پایان تحصیل به ارزش ۳ واحد هستند. این پروژه بیشتر جنبه کاربردی دارد و هدف از آن آشنائی دانشجویان با مشکلات کاربرد مباحث تئوریک در عمل است.
۲- برای آشنائی دانشجویان با مسائل سازمانها در حوزه های تخصصی دو دوره کارورزی نیز در نظر گرفته شده است. کارورزی اول در تابستان سال اول تحصیل و کارورزی دوم در تابستان سال دوم انجام خواهد گرفت. در هر دوره کارورزی دانشجویان موظف به سپری کردن ۲۴۰ ساعت در یکی از سازمانهای خدماتی یا تولیدی در ارتباط با حوزه تخصصی مورد علاقه خود هستند. در انتهای هر کارورزی دانشجو ملزم به ارائه گزارش کار و دفاع از آن در مقابل یک هیأت منصفه خواهد بود. درس کارورزی دارای واحد و نمره نیست، بلکه بصورت قبول یا رد در کارنامه دانشجو وارد خواهد شد.
زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان MBA
فارغ التحصیلان این دوره با فراگیری دانش و فنون مدیریت قادر خواهند بود در زمینه های ذیل فعالیت نمایند :
* اداره امور واحدهای ستادی سازمانهای تولیدی و اجتماعی در جهت کمک به مدیران این سازمانها برای اداره مؤثرتر سازمانهای خود
* اداره و راهبری مؤثر و کارآمد یک سازمان یا یک بخش تخصصی از آن نظیر بخش های تولید، تحقیق و توسعه، مالی، فروش، پرسنلی و اطلاعات
* ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان با تجدید تشکیلات، رویه ها و شیوه های اداری آن بخش
* کارآفرینی در یک سازمان برای شروع فعالیت های جدید یا ایجاد و اداره سازمانهای جدید
* طراحی تحول در کل یک سازمان و رهبری و هدایت تحولات کلی بعد از کسب تجربیات مدیریتی
ضرورت و اهمیت MBA
توسعه کشور و ارتقاء استاندارد زندگی در آن مستلزم بهبود و ارتقاء کیفیت مدیریت در سازمانهای اقتصادی و اجتماعی است. با بهبود مدیریت است که میتوان بهره وری را افزایش داد و از ظرفیت ها و امکانات موجود کالا و خدمات بیشتری را تولید نمود و ظرفیت های زیادتری را بوجود آورد.
بهبود مدیریت نیز مستلزم آگاهی و تسلط به دانش مدیریت است. امروزه مدیریت به عنوان یکی از شاخه های معرفت بشری پیشرفت زیادی نموده است و آموزش و تحقیق در زمینه آن گسترش فراوانی یافته است . باتوجه به اهمیت مدیریت در رشد و ارتقاء سازمانها و جوامع، نظامهای آموزش عالی کشورها آموزش و تحقیق در حوزه مدیریت را از نظر کیفی و کمی به سرعت توسعه داده اند.
یکی از زمینه های بارز توسعه آموزش مدیریت ایجاد رشته کارشناسی ارشد مدیریت سازمان (MBA) در کشورهای مختلف جهان است. این رشته به سرعت نخست در امریکا و کشورهای صنعتی و سپس در کشورهای در حال توسعه موفق، گسترش یافته است .
همانطوریکه قبلا” ذکر شد، فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی و مخصوصا” فارغ التحصیلان دوره های فنی و مهندسی وارد این دوره شده و در یک آموزش فشرده و پرکار به فراگیری دانش و فنون مدیریت می پردازند. ترکیب دانش تخصصی دوره کارشناسی و آگاهی و تسلط به دانش و فنون مدیریت در دوره کارشناسی ارشد، از فارغ التحصیلان این دوره مدیران کارآمد و مؤثری میسازد که در افزایش کارآئی و رشد سازمانهای اقتصادی – اجتماعی تأثیر بسزایی دارند. به خاطر کسب همین توانائی هاست که در سه دهه اخیر دوره های MBA در کشورهای مختلف جهان به سرعت گسترش یافته و تنها در کشور آمریکا حدود ۷۰۰ موسسه آموزش عالی دوره MBA ارائه میدهند.
اگر می خواهید خود را قانع کنید که چرا باید MBA را انتخاب کنید، کار دشواری نخواهید داشت. جایگاه MBA در دنیای امروز امکان ادامه تحصیل در برترین دانشگاههای داخل و خارج را در اختیار شما قرار خواهد داد. در صورتی که زمینه شغلی مد نظر شما باشد، با توجه به اینکه این رشته بسیار نوپاست و با استقبال شدید سازمانها نیز مواجه شده است می توان بازار کار بکر و دست نخورده ای برای آن در نظر داشت، هرچند در آمریکا علی رغم سابقه ۸۰ ساله هنوز بازار کار بسیار وسیعی در اختیار فارغ التحصیلان قرار دارد. در ایران نیز آمارهای فعلی نشان از تضمین شغل در آینده دارد. MBA قابلیتهای شما را ورای تخصصی که اکنون دارید توسعه خواهد داد و شما را به شخصی مبدل خواهد کرد که هیچ سازمانی قادرنخواهد بود به راحتی از روی تخصص شما عبور کند . این نکته که قادر هستید MBA را به عنوان رشته دوم همراه با رشته اصلی خود امتحان دهید نیز قابل توجه است. هرچند MBA ارزشی ورای رشته های تخصصی و فنی در دنیای امروز دارد.
چه کسانی برای MBA اقدام نکنند
- اگر از ثروت خوشتان نمی آید
- اگر روحیه رهبری ندارید و نمی خواهید به دست آورید و می خواهید همیشه پیرو باشید.
- اگر فکر می کنید موفق شدن یا ثروتمند شدن شانسی است.
- اگر از شهرت خوشتان نمی آید و یا قدرت ریسک معقول ندارید.
- اگر فکر می کنید نمی توان بدون سرمایه و نفوذ یک شرکت بزرگ به وجود آورد.
و اگر باروحیه ای متواضع حاضر به تلاش برای رسیدن به اهداف متعالی نیستید بهتر است در رشته دیگری ادامه تحصیل دهید.
دانستنیهایی درباره MBA
* آیا میدانید که MBA پرهزینه ترین رشته
دانشگاهی در خارج کشور است و هزینه سالانه آن در برخی دانشگاهها به ۷۰۰۰۰
دلار در سال می رسد؟
* آیا می دانید که MBA در دانشگاه هاروارد تنها رشته ای است که به دلیل
اطمینان از اشتغال خوب فارغ التحصیلان آن در آینده تحت پوشش کامل وام
CITIBANK آمریکا قرار دارد و دانشجویان کلیه هزینه های خود را از آنجا
تامین می کنند؟ آیا می دانستید که اکثر دانشگاههای آمریکا ، کانادا و اروپا
به دلیل تقاضای بسیار بالای داخلی به اتباع خارجی جهت MBA پذیرش نمی دهند؟
* حتما کل دروس ، کلاس ها، تحقیقات و ارائه آنها باید به زبان انگلیسی
باشد. حتی در کشور هایی مانند فرانسه، آلمان و روسیه هم با تمام تعصباتی که
روی زبان اصلی شان دارند، MBA به زبان انگلیسی تدریس می شود. حتی
اگر تمام درس ها و مباحث مشابه باشد ولی زبان تدریس و تعلیم انگلیسی نباشد،
رشته تحصیلی دیگر MBA نیست و از نظر حرفه ای وقتی MBA نباشد دیگر
تفاوتی ندارد که چه اسمی داشته باشد.
* خصوصیت بارز دیگر MBA این است که علاوه بر درس های تئوری باید همراه با
تحقیق Case Study ، بازیهای تجاری Business Games ، و ارائه نتایج در
قالب Presentation و معمولا تز و کارآموزی می باشد.
* مباحث یک برنامه MBA باید مرتبا مورد باز بینی و نو سازی قرار گیرد تا
دانشجویان بتوانند با آخرین نیاز ها و دست آورد های علم مدیریت آشنا شوند.
منابع پیشنهادی برای کنکور MBA
مراجع پیشنهادی دانشگاه شریف برای کنکور در این رشته به شرح زیر است:
منابع MBA
* ریاضی عمومی ۱ و ۲ کارشناسی مهندسی (ضریب ۲.۵)
کتب ریاضیات عمومی ۱ و ۲ کارشناسی مهندسی
* اصول (تئوری) مدیریت (ضریب ۱.۵)
Management (A Global Perspective) 10th edition – By Koontz and Weihrich
Management (6th Edition) – by: S.P.Robbins & M.Coulter
مدیریت عمومی، نویسنده: دکتر الوانی
سازمان و مدیریت، نویسنده: دکتر اقتداری
* زبان تخصصی (ضریب ۲) (دانلود فلش کارت های زبان عمومی و تخصصی MBA)
Management (A Global Perspective) 10th edition – By Koontz and Weihrich
Management (6th Edition) – by: S.P.Robbins & M.Coulter
* استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت (ضریب ۲)
کتب مرتبط با GMAT
قبل از انتخاب MBA به این موارد دقت کنید :
قبل از تصمیم گیری برای انتخاب این رشته، اگر شاغل هستید و باید هزینه زندگی را خودتان تامین کنید، حتما به این نکته فکر کنید که برای گذراندن این دوره نیاز به برنامه زمانی پیچیده و گذراندن یک زندگی سخت و پرکار دارید. درس ها به شدت وقت گیر هستند و هریک از دروس بیش از ۱۲ واحد درس کارشناسی وقت می گیرند. در نظر داشته باشید که باید حداقل ۴۰ ساعت در هفته زمان برای مطالعه و انجام پروژه های درسی اختصاص دهید.
اگر زبان انگلیسی شما خوب نیست یا زبان خود را تقویت کنید و یا از خیر این دوره بگذرید چون احتمالا این رشته برای شما ساخته نشده است.
و در پایان اگر همسر و فرزند دارید مطمئن شوید می توانند با این مساله کنار بیایند که طی دو سالی که در این رشته تحصیل می کنید یا در منزل نخواهید بود و یا در ساعاتی هم که در منزل هستید به نظر می رسد که باز هم در منزل نیستید…چون زمانی برای مشارکت در زندگی نخواهید داشت..
توجه داشته باشید که رشته MBA بر خلاف سایر رشته های کارشناسی ارشد دارای ۵۷ واحد درسی است که معادل دو دوره کارشناسی ارشد در رشته های دیگر است و باید در هر ترم ۱۲ تا ۱۵ واحد با این حجم را بگذرانید…
پس خوب فکر کنید…شرایط زندگی خود را در نظر بگیرید…و تلاش کنید…اگر مسیرتان را درست بروید احتمالا طی چند سال آینده مدیر ارشد یکی از سازمان های موفق کشورمان خواهید بود…
چگونه می توان در رشته MBA قبول شد
(توجه: این قسمت مربوط به سال های قبل که آزمون شامل مرحله مصاحبه نیز بوده، می باشد)
به طور معمول کسی که بتواند درصدهایی حدود ۷۰ درصد زبان، ۷۰ درصد استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت، ۴۰ درصد اصول مدیریت و ۲۰ درصد ریاضیات داشته باشد مرحله اول را به سادگی پشت سر می گذارد و برای مصاحبه دعوت می شود. تقریباً هر سال مدل این مصاحبه تغییر می کند و روز به روز عجیب تر و غیر متعارف تر می شود.
در میان حدود پنج هزار شرکت کننده در آزمون کسانی که رتبه ای تقریبا کمتر از ۲۰۰ داشته باشند به مصاحبه دعوت می شوند. در مصاحبه توانایی فهمیدن و مکالمه زبان انگلیسی، توانمندی های مدیریتی، سوابق پژوهشی و اجرایی و توانمندی های ارتباطی افراد مورد توجه قرار می گیرد.
برای موفقیت در مصاحبه باید:
· بتوانید در شرایط استرس به خوبی عمل کنید
· ابتکار عمل در گفتگو را به دست بگیرید
· به سوالات آنگونه که خود می پسندید پاسخ دهید
· بتوانید متون انگلیسی را خوب بفهمید
· بتوانید مکالمه مورد قبولی به زبان انگلیسی داشته باشید
· رزومه مناسبی به صورت مکتوب آماده کنید
· هدف روشنی برای شرکت در دوره داشته باشید
· با انرژی باشید
کسانی که دارای حداقل سه سال سابقه مدیریتی باشند می توانند امیدوار باشند نمره خوبی از مصاحبه بگیرند. نزدیک به سی درصد از پذیرفته شدگان از میان این افراد خواهند بود.
مقایسه رتبه و محل قبولی داوطلبان مدیریت MBA در کنکور ۸۷
رتبه در گرایش | رشته/گرایش |
دانشگاه |
روزانه/شبانه |
۵۱ | MBA | تهران | روزانه |
۸۱ | MBA | شریف | شبانه |
۹۳ | MBA | شریف | شبانه |
۹۷ | گرایش مدیریت بازاریابی | تهران | روزانه |
۱۱۰ | MBA – گرایشهای استراتژی و مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی | صنعتی مالک اشتر | روزانه |
۱۳۲ | MBA -گرایش مدیریت عملیات-دانشکده فنی | تهران | شبانه |
۱۵۳ | گرایش استراتژی | تبریز | روزانه |
۱۷۲ | MBA | تهران (واحد دماوند) | پیام نور |
۲۱۶ | گرایشهای تکنولوژی، کارآفرینی، مدیریت عملیات و سیستمهای اطلاعات مدیریت | سمنان | روزانه |
۲۳۴ | گرایش استراتژی | غیرانتفاعی علم و فرهنگ تهران | غیرانتفاعی |
۲۷۵ | MBA | علوم و فنون مازندران | غیرانتفاعی |
۳۷۲ | MBA – زمینه تخصصی محصول و بازار-دانشکده علوم مهندسی | واحد بین المللی دانشگاه صنعتی شریف (کیش) | غیرانتفاعی |
۳۹۳ | MBA | موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی قشم | غیرانتفاعی |
۶۳۲ | MBA | غیرانتفاعی نور طوبی- تهران | مجازی غیرانتفاعی |
۸۲۰ | MBA | غیرانتفاعی نور طوبی- تهران | مجازی غیرانتفاعی |
۸۵۳ | MBA | غیرانتفاعی نور طوبی- تهران | مجازی غیرانتفاعی |
نمونه کارنامه کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۳۸۷ رشته مدیریت MBA
زبان MBA |
آمادگی تحصیلی |
ریاضی فنی مهندسی |
رتبه |
معدل |
۴۲ |
۷۱ |
۲۸ |
۲۰۴ |
۱۶.۶۴ |
۲۵ |
۷۰ |
۱۰ |
۷۶۴ |
۱۲.۸۲ |
۱۷ |
۶۸ |
۱۲ |
۸۲۰ |
۱۳.۸۶ |
۱۰ |
۶۷ |
۹ |
۱۰۸۲ |
۱۳.۸۴ |
۲۰ |
۵۷ |
۱۱ |
۱۱۳۷ |
۱۴.۱۰ |
۵ |
۵۶ |
۸ |
۱۱۶۴ |
۱۸.۷۵ |
۳۷ |
۵۲ |
۴ |
۱۲۹۸ |
۱۳.۹۱ |
۱۶ |
۶۰ |
۲ |
۱۴۸۰ |
۱۴.۳۱ |
۳۸ |
۳۸ |
۱- |
۱۹۱۶ |
۱۷.۱۶ |